Filme

#_enigma-2007

Enigma – prea complicata pentru a fi inteleasa

Prezentarea filmului Enigma ma pregatise sa vad o poveste intortocheata despre trei oameni diferiti implicati in rezolvarea unor crime ce ar fi avut legatura cu un manuscris nepublicat al autorului Charles Dickens.

Timp de 2 ore de vizionare am vazut ceva care semana cu prezentarea, dar care era departe de “adevarul” promovarii.

Cum “ Enigma ” nu are nici o legatura cu actiunea filmului

Pe scurt, avem de-a face si cu o serie de crime in rezolvarea carora se implica un jurnalist dornic de afirmare, un purtator de cuvant al politiei si un vagabond invatat care isi duce veacul pe malul Tamisei si cu un manuscris nepublicat al lui Dickens.

Filmul e construit pe doua planuri: in primul avem realitatea, crimele si pe cei trei, in timp ce in al doilea plan al filmului Charles Dickens (Derek Jacobi) ne citeste acel manuscris (intitulat “Enigma”, de unde si titlul filmului) ajutat fiind de imagini si de locatiile anilor 1800.

Insa intre cele doua planuri ale filmului nu este absolut nici o legatura concreta. Singurele intrepatrunderi intre ele fiind faptul ca Mike Sullivan (Vinnie Jones), jurnalistul, ajunge in posesia acelui manuscris pe care il citeste alaturi de iubita sa, purtatorul de cuvant al politiei (Julie Cox) si o aluzie fara prea multe baze la faptul ca vagabondul (Derek Jacobi) ar avea legatura cu manuscrisul, realizatorii filmului sugerandu-ne ca el ar fi Charles Dickens.

Insa nu exista nici o legatura intre manuscris si crime sau intre manuscris si rezolvarea crimelor. Manuscrisul si povestea spusa de Charles Dickens apar pur si simplu in povestea filmului fara a avea vreo tangenta cu situatiile realitatii si cu desfasurarea actiunii.

Acest, cel de-al doilea plan al filmului, pare doar un element de umplutura pe care regizorul a vrut sa il insereze in actiunea filmului. Citisem intr-un comunicat de presa cum ca Brendan Foley, regizorul filmului, isi dorise inca din tinerete sa fac un film care sa aiba legatura cu celebrul scriitor si Mai exact cu un manuscris nepublicat al sau. Se pare ca ultima sa realizare regizorala i-a oferit ocazia de a filma cateva cadre si despre asta. Si doar atat, fara nici o legatura cu firul povestii din realitatea zilelor noastre.

Vinnie Jones , regia si scenariul – o adevarat enigma fara sens

Ce are totusi legatura cu o enigma, pe langa incercarea rezolvarii crimelor si gasirea criminalului, este intreaga realizare a filmului Enigma.

Filmata destul de abrupt si cu armonie ce nu se vrea deloc a fi armonioasa, pelicula are mai mult decat doua –trei greseli de scenariu. Il are pe Vinnie Jones si restul distributiei care nu reusesc sa transmita mai nimic in ciuda talentului pe care-l poseda si, pe deaspura, are si o regie care lasa prea mult de dorit si care e de vina pentru irosirea actorilor.

Este foarte greu sa iti dai seama ce si-a dorit regizorul: nici actorii si nici replicile sau situatiile nu te ajuta.

Jurnalistul interpretat de Jones (minunat in filme ca Lock, Stock and Two Smoking Barrels si Snatch, nereusit insa intr-un astfel de rol), un pasionat al enigmelor, isi doreste constant sa gaseasca subiectul carierei sale. Odata cu incercarea de rezolvare a seriei de crime ce par a avea legatura intre ele, ar putea veni si reusita in jurnalism. Insa daca asta pare a-si dori personajul, filmul il transforma mai degraba intr-un detectiv pe cale sa rezolve o crima si nimic mai mult. Replicile nu il ajuta, par mai mult scoase dintr-un alt context decat cel al povestii si nici un talent actoricesc prea dezvoltat.

Cadrele la care s-a oprit Foley si modalitatea prin care insereaza in actiune personaje ce par introduse doar pentru a da culoare, arata ca filmul nu este doar prima sa incercare ca regizor, ci si o incercare nereusita.

In film mai apare si actrita Vanessa Redgrave, insa prea putin si prea fara sens pentru a reusi sa salveze ceva.

Si pentru a nu o lungi prea mult, inchei prin a spune ca Enigma este un film extrem de intortocheat din aproape toate punctele (scenariu, regie, imagine, montaj), iar mesajul sau si conexiunile pe care le incearca sunt mult mai confuze decat ar fi putut fi. Daca s-ar fi renuntat poate la al doilea plan (Dickens) si daca s-ar mai fi lucrat la scenariu, filmul ar fi putut deveni o draguta poveste politista. Insa fara o viziune prea clara si fara actori bine plasati, a iesit acest film pe care nu-l recomand cu cea mai mare caldura.

NOTA: 3/10



Daca vrei sa afli inaintea tuturor ce se intampla in lumea filmului si la ce sa te astepti de la noile aparitii, aboneaza-te la Newsletterul de Cronici Cinema.acasa.ro

Urmareste Acasa.ro pe Facebook! Comenteaza si vezi in fluxul tau de noutati de pe Facebook cele mai noi si interesante articole de pe Acasa.ro.

  •  
  •  

Articol scris de

Vezi toate articolele

Articole din cinema

Top

Cauta-ti perechea