Vacante

#companii aeriene #drepturi #pasageri #drepturi pasageri #avion #zbor

Ce drepturi ai ca pasager, in caz de intarziere sau anulare a zborului

Daca ti se anuleaza zborul sau iti intarzie avionul, ai dreptul sa ceri companiei aeriene anumite despagubiri, pentru situatiile obisnuite (opuse celor exceptionale).

Iata care sunt drepturile de care dispun pasagerii, in situatii normale, potrivit  celor stabilite de Directiva UE pentru drepturile pasagerilor companiilor aeriene (Regulament 261/2004).


1 Dreptul la informare


In cazul unor situatii neprevazute, companiile aeriene sunt obligate sa informeze pasagerii despre:

  • care sunt drepturile lor
  • evolutia situatiei 
  • daca zborul are intarziere si durata intarzierii
  • daca zborul este anulat.

De aceea, singura sursa de informare este compania aeriana, chiar daca biletul de avion a fost achizitonat de la o agentie de turism . Compania aeriana este cea care raspunde in fata clientului.


2 Dreptul la asistenta


In cazul in care ti se anuleaza zborul, pasagerul unei firme aeriene are dreptul la asistenta, adica sa primeasca masa si bauturi racoritoare gratuite. De asemenea, pasagerul are dreptul si la returnarea contravalorii biletului de avion.

Un alt tip de asistenta este cel referitor la cazare. In cazul unei intarzieri de o zi, atunci pasagerii trebuie sa primeasca gratuit cazare si sa beneficieze de transport gratuit intre aeroport si hotel.


3 Dreptul de a fi rambursat sau redirectionat


In situatiile in care un zbor este anulat, pasagerii au dreptul sa ceara rambursarea sau sa opteze pentru redirectionare.

In primul caz, au posibilitatea sa li se ramburseze, intr-o perioada de 7 zile, costul total al biletului de calatorie la pretul la care acesta a fost achizitionat. Acest drept este valabil in cazul in care zborul devine inutil in planul de calatorie initial al pasagerului. De asemenea, pasagerul primeste un zbor de retur la punctul de plecare initial, in cel mai scurt timp.

Cel de-al doilea caz este reprezentat de optiunea redirectionarii spre destinatia finala, dar la o data ulterioara. Acest drept se aplica numai in cazurile in care exista ramase locuri disponibile.

Conform  EU (EU Top 12 Recomandari pentru pasageri, decembrie 2009), daca zborul are o intarziere mai mare de 5 ore sau daca ti se refuza accesul la bord, trebuie sa ceri rambursarea intregului cost al biletului pe care nu-l vei mai folosi. Acest caz se aplica numai in conditia renuntarii la calatorie. A doua varianta este sa ceri redirectionarea la destinatia finala, in cel mai scurt timp.

In cazul refuzarii imbarcarii, pasagerul are dreptul sa solicite o despagubire in valoare de 125 euro pana la 600 euro, in functie de distanta de zbor si de intarzierea produsa in urma redirectionarii cursei.


4 Vulcanul si norul de cenusa reprezinta o situatie exceptionala


Cu toate acestea, situatia actuala a anularii zborurilor din cauza norului de cenusa venit din Islanda reprezinta o exceptie, mentioneaza autoritatile. In situatii exceptionale, pasagerii nu pot obtine compensatii financiare suplimentare, deoarece intarzierea sau anularea zborului nu este cauzata de compania aeriana. “Norul de cenusa vulcanica este o amenintare semnificativa pentru siguranta aeriana. Autoritatilor nationale li se cere sa ia decizii pentru siguranta, sub incidenta legii internationale, precum inchiderea spatiului aerian si a aeroporturilor, fara discriminari intre liniile aeriene. Chiar si in circumstante exceptionale, precum acestea, dreptul pasagerilor din UE continua sa se aplice, iar pasagerii ar trebui sa-si ceara drepturile”, a spus Siim Kallas, Vice Presedinte al Comisiei Europene, potrivit site-ului oficial al acesteia.

Autoritatea Nationala pentru Protectia Consumatorilor ar putea ajuta, insa, pasagerii, si intr-un astfel de caz.
Afla mai multe despre drepturile tale din Ghidul de transport aerian publicat de MAE!

Update

In ceea ce priveste posibilitatea de a primi banii inapoi pentru biletele de avion cumparate, atunci cand zborul a fost anulat, este bine sa stii ca primul lucru care trebuie facut este sa contactezi compania in cauza. Companiile aeriene care au anulat zborurile anunta acest lucru pe site-ul lor oficial, in newsletterele proprii sau direct, la telefon. Prima procedura este cea de a incerca reprogramarea zborului pentru o alta data, in cazurile in care pasagerii sunt de acord sa-si amane calatoria. Al doilea pas il constituie rambursarea.

Un alt lucru de care este bine sa tii cont il reprezinta procedurile in cazul vacantelor care implica zbor si cazare. In aceste cazuri, se poate intampla ca unul dintre operatori sa fie de acord sa ramburseze suma, in timp ce al doilea, sa refuze. De aceea, este important sa intrebi de la bun inceput agentia de turism , compania aeriana sau hotelierul care sunt conditiile de rambursare in cazul in care intervine o anulare din cauza norilor de cenusa.

Sursa foto : reyadel.files.wordpress.com

Urmareste Acasa.ro pe Facebook! Comenteaza si vezi in fluxul tau de noutati de pe Facebook cele mai noi si interesante articole de pe Acasa.ro.

  •  
  •  

Articol scris de

Vezi toate articolele

Articole din vacante-calatorii

Top

Cauta-ti perechea