#year one #cronica #film #comedie #_the-year-one-2009

Year One - comedia zero a lui 2009

Te-ai intrebat vreodata cum de a reusit omul sa evolueze? Cum de am evoluat de la niste fiinte care traiau in pesteri la persoane care locuiesc in zgarie-nori? De la uciderea animalelor cu mainile goale, la cumpararea produselor din hypermarket -uri? Daca da, atunci Year One nu este filmul care o sa va raspunda la aceste intrebari.

Zed (Jack Black) si Oh (Michael Cera) sunt, respectiv, un vanator si un culegator in tribul lor. Mai bine zis, ei sunt cel mai prost vanator si cel mai prost culegator din trib. Motivul existentei lor este pentru amuzamentul si batjocura celorlalti membri ai tribului.

Intr-o buna zi, Zed da peste un copac plin cu mere stralucitoare. El si Oh stiu ca in acest pom cresc Fructele Interzise ale Cunoasterii si ca nimeni nu are voie sa se apropie de el. In ciuda rugamintilor lui Oh de a nu gusta din fructele interzise, Zed ia o muscatura crezand ca asa va deveni cel mai inteligent om din trib. Bineinteles ca in loc sa fie respectati pentru fapta comisa cei doi sunt dati afara din trib.

Si asa incep aventurile celor doi in Year One .

Year One este inundat de energia molipsitoare a lui Jack Black. Realizand ca nu este cel mai bun vanator, oricat s-ar stradui, Zed crede totusi ca exista ceva mai bun in afara tribului si ca lumea nu se termina dincolo de munti , asa cum sustin ceilalti. Pofta de necunoscut, speranta ca intr-o buna zi ii va castiga inima Mayei (June Dianne Raphael), femeia dorita de toti vanatorii, cat si faptul ca a fost dat afara din trib, sunt principalele motive pentru care Zed porneste la drum.

Pentru ca este prietenul sau de-o viata, dar si pentru ca a luat parte la toate boacanele facute de Zed, Oh se alatura si el calatoriei acestuia. Oh, de asemenea, are si el o pasiune secreta pentru Eema (Juno Temple), doar ca nu se exprima la fel de mult ca si Zed. Daca toate aceste lucruri va sunt familiare, este pentru ca le-ati mai vazut in filmul Caveman regizat de Carl Gottlieb. Doar ca in locul lui Ringo Starr, Dennis Quaid, Barbara Bach si Shelly Long ii avem pe Jack Black, Michael Cera, June Dianne Raphael si Juno Temple.

De la pesteri la Vechiului Testament

Cateva secvente in care Zed si Oh se intalnesc cu unele personaje din Vechiul Testament scot filmul din amorteala. Primii intalniti sunt fratii Cain si Abel (David Cross si Paul Rudd), iar cum era de asteptat, Zed si Oh sunt martori la crima (din mai multe incercari) comisa de Cain. Cei doi se mai intalnesc si cu Abraham (Hank Azaria) care este pe punctul de a-si sacrifica fiul, pe Issac (Christopher Mintz-Plasse), dar cand acestia il intreaba ce are de gand sa faca, Abraham le spune ca se joaca jocul “ burny burny, cut cut”.

Jack Black si David Cross lasa sa se vada cat de mult se distreaza la filmari, in schimb Michael Cera este… ei bine, Michael Cera este Michael Cera. Joaca acelasi rol de tip timid si sarcastic care i-a prins bine de-a lungul timpului (serialul Arrested Development, Superbad, Juno, Nick and Norah's Infinite Playlist etc.). Totusi Cera are nevoie sa se debaraseze de acest rol cat mai repede sis a nu mai fuga atat de mult de maturizare. Nu este un process chiar atat de tragic. Pana la urma si Jack Black a jucat in King Kong, Seth Rogen va juca in The Green Hornet , dar Cera pare ca nu are de gand sa se schimbe. Chiar si Jim Carrey a invatat ca nu poate vorbi pe fund la nesfarsit.

Scenariul, scris de regizorul Harold Ramis in colaborare cu Gene Stupnitsky si Lee Eisenberg, este cat de cat amuzant, dar nu grozav. Cel putin nu atat de bun pe cat ma asteptam sa fie, din moment ce a fost scris de Ramis (Caddyshack, Ghostbusters, Groundhog Day).  Se sare de la o poveste la alta fara sa-ti dai seama apoi revina la povestea initiala si mai presus de toate realizezi ca toata harababura nu a avut niciun rost.

Nu stiu daca sa  recomand sau nu acest film, dar daca va place stilul agitat al lui Black sau sarcasmul lui Cera atunci ii puteti da o sansa. Daca mergeti pe ideea ca dintr-un producator ca Judd Apatow si un regizor ca Harold Ramis nu poate iesi ceva rau, atunci va inselati amarnic.

Urmareste trailerul filmului Year One

•
  •