Filme

#_eragon-2006

Un Harry Potter in formare

Eragon calareste un dragon, invata niscaiva magie si lupta pentru distrugerea tiraniei. In rest, are probleme de familie ca Harry Potter si e la fel de inconstient de curajos ca domnu’ Frodo.

Primul roman din trilogia produsa de tinarul Christopher Paolini, „Mostenirea“, a fost un best-seller ale carui vinzari l-au batut pe personajul lui J.K. Rowling. Ramine de vazut daca ecranizarea prozei va scoate la fel de multi bani din buzunarele amatorilor de cinema. Critica de specialitate l-a facut praf pe „Eragon“, dar stim deja, din pilda „Codului lui Da Vinci“, ca ea nu reuseste sa puna pe fuga fanii cartii.

Inapoi la feudalism

Ca romanele lui Tolkien, „Eragon“ foloseste drept background o tara imaginara, stagnanta intr-un soi de Ev Mediu . Regele Galbatorix (John Malkovich) e monarh absolut, serviciile lui de spionaj violeaza intimitatea cetatenilor, birurile sint grele, iar saracia si infometarea, la ordinea zilei. Problema nu e regimul, ci persoana, contestata de vardeni, elfi si pitici si care a obtinut puterea prin tradare si prin uciderea tuturor cavalerilor si a dragonilor acestora. Eragon (Ed Speelers), un baiat de fermier in virsta de doar 17 ani, este insa ales de catre dragonul Saphira (Rachel Weisz) pentru a readuce libertatea si prosperitatea in Alagaesia. Ajutat de consateanul Brom (Jeremy Irons), el trebuie sa devina cavaler, sa se alieze cu rebelii vardeni si sa invinga armatele regelui, conduse de umbra Durza ( Robert Carlyle ).

Scenariul se mai impiedica

Naivitatea lui Paolini, in virsta de doar 15 ani pe cind a inceput lucrul la roman, se simte si in calitatea scenariului, chiar daca nici protagonistul nu e mai matur decit scriitorul. Pe de alta parte, nici autorul oficial al scenariului, Peter Buchman, nu e o autoritate in domeniu, experienta sa limitindu-se la „ Jurassic Park III “. Digresiunile fata de linia narativa a eroului sint minimale in comparatie cu „Stapinul inelelor“, dar, spre deosebire de „Harry Potter“, macar exista. Ceea ce ilustreaza o aspiratie a lui „Eragon“, aceea de a-si gasi un public la intersectia celor seduse deja de trilogia tolkieniana si de personajul lui J.K. Rowling. In schimb, din punct de vedere vizual, filmul este la fel de ofertant ca productiile marca Jackson, observindu-se ca expertiza in efecte speciale a regizorului debutant Stefen Fangmeier a facut toti banii. Mai mult, dragonita Saphira bate cu o aripa leul din Narnia si nazgulii sau entii din „Stapinul inelelor“.

Analiza de box-office

In topul incasarilor americane, „Eragon“ a luat deja argintul. Avind un buget de 100 de milioane de dolari, filmului i s-a pregatit lansarea cu grija: a avut premiera in aceeasi zi in toate tarile, iar vizionarea in presa a precedat-o cu doar o zi, pentru ca nici o cronica sa nu apara inainte.

Urmareste Acasa.ro pe Facebook! Comenteaza si vezi in fluxul tau de noutati de pe Facebook cele mai noi si interesante articole de pe Acasa.ro.

  •  
  •  

Articol scris de

Vezi toate articolele

Articole din cinema

Cauta-ti perechea