#_revolutionary-road-2008 #sam mendes #kate winslet #leonardo di caprio #oscar 2009

Revolutionary Road - cronica unui mariaj esuat

Regizorul Sam Mendes ecranizeaza romanul lui Richard Yates, Revolutionary Road, cu Kate Winslet si Leonardo DiCaprio in rolurile lui April si Frank Wheeler, un cuplu aparent perfect dintr-o suburbie din Connecticut.

Suburbia ucide casnicia

revolutionary roadApril (Kate Winslet) si Frank (Leonardo DiCaprio) se intalnesc la o petrecere. Au douazeci de ani si multe ambitii. April viseaza sa devina actrita, Frank nu stie ce vrea sa faca, dar spera ca-si va da seama. 10 ani mai tarziu, April nu a devenit actrita asa cum visa, ci, ca sa scape de monotonia casatoriei joaca din cand in cand in piese indoilnice la care spectatorii se ridica din sala si pleaca.

Nici Frank nu sta mai bine. Pentru a o intretine pe April si cei doi copii, barbatul lucreaza la o companie mare (desi nu ne dam niciodata seama in film cu ce se ocupa de fapt) pe un job pe care nu-l poate suporta. Visul lui Frank era sa nu ajunga asemeni tatalui sau care a lucrat in cadrul aceleiasi companii mai bine de 20 de ani fara ca nimeni sa-i observe existenta.

April si Frank nu mai sunt de mult un cuplu fericit , ci doi oameni a caror relatie este pe punctul de a colapsa din cauza aspiratiilor inabusite de datoriile mariajului si a frustrarilor tot mai pregnante. Se hotarasc sa se desprinda de tot ce inseamna America si aleg sa-si mute viata la Paris, unde ar putea inversa rolurile: April va munci, iar Frank va cauta sa faca ce-i place. Casa este scoasa la vanzare, pregatirile de plecare sunt aproape gata, iar April si Frank se hranesc pentru o vreme cu un nou calup de vise.

Realitatea insa ii loveste din nou, deoarece April ramane insarcinata, iar un avort nu intra in discutierevolutionary road pentru Frank. Cei doi amana pentru o vreme plecarea, dar este si momentul in care casnicia lor se prabuseste: apar infidelitatile, certurile devin zilnice, iar reprosurile obsesive degenereaza in violenta.

Cronica unui sfarsit anuntat

Filmul este previzibil, la fel ca si finalul unei casnicii sortite esecului. Sam Mendes reuseste cu Revolutionary Road o radiografie plauzibila si trista a unei casnicii din America anilor ’50 – o societate aflata in plin boom economic, dar in deriva din punct de vedere al aspiratiilor.

Este suficient ca alte cupluri sa apara in cadru pentru ca spectatorul sa-si dea seama ca problemele cuplului Wheeler nu sunt singulare, ele bantuie si macina mai toate cuplurile din suburbiile conservatorului Connecticut (vecinii tineri ai lui April si Frank, dar si familia Givings care incearca cu disperare sa ascunda si sa sufoce viata propriului fiu internat intr-o institutie psihiatrica doar pentru ca gandea un pic altfel).

De altfel, “nebunul” John Givings (Michael Shannon, nominalizat anul acesta la Oscar pentru rol secundar) este singurul personaj capabil sa vada prin straturile groase de minciuna din cuplul Wheeler si sa actioneze asemeni unei constiinte pentru April si Frank.

rev roadKate Winslet si Leonardo DiCaprio au primit numeroase laude si premii (mai mult Winslet decat Di Caprio) pentru prestatiile lor din Revolutionary Road, iar daca vedeti filmul veti intelege de ce. Winslet si Di Caprio jongleaza cu sentimentele personajelor pe care le interpreteaza, oscileaza intre dragoste si ura, intre atractie si respingere, punand sub semnul intrebarii insasi ideea de casnicie. Oricat de mult am incerca sa evitam gandul, ne dam totusi seama ca situatia familiei Wheeler poate fi usor extrapolata si in societatea secolului 21.

Sa nu mergeti la Revolutionary Road cu gandul ca este un alt film romantic cu Kate si Leo, pentru ca dezamagirea va fi maxima. Este un film matur, greu, cu personaje complexe si, de ce sa nu recunoastem, o poveste deprimanta, dar foarte bine gandita si transpusa pe pelicula.

NOTA 9/10

Daca vrei sa afli mai multe si sa fii la curent cu ce au mai facut vedetele din lumea filmului, aboneaza-te la Newsletterul Cinema.acasa.ro

•