Filme

#_volver-2006

Intoarcerea lui Pedro Almodovar

Wong Kar-wai, care e presedintele juriului, spunea la un moment dat intr-o carte de interviuri ca un film bun e ca o mancare buna. Il plimbi prin gura, iti bucuri papilele, dar nu stii cum sa vorbesti despre el astfel incat sa-i definesti fidel gustul.

Nu stiu ce-o fi gandit Wong Kar-wai despre cel mai recent Film... lui Pedro Almodovar, Volver, dar pot sa va spun ce-am gandit eu: un film bun te face sa te bucuri ca esti in viata. Iar aici, la Cannes, un film bun te face sa ignori aglomeratia de pe strazi si din sali, cozile la salile pentru presa, la toaleta, la casutele postale, cele zece kilograme de materiale plus laptopul pe care le cari, deselata, intreaga zi.

Almodovar a readus pe Croazeta o caldura umana pe care cred ca o asteptam cu totii. Alaltaieri vazusem un alt film din competitia oficiala, Fast Food Nation de Richard Linklater , un bun film tras dupa un best-seller (scris de Eric Schlosser), dar greu de digerat din cauza adevarurilor dure pe care le spunea despre societatea americana de azi, care e ca un fast food unde sunt maruntite destinele pe o banda tot mai rapida.

Filmul lui Almodovar ne-a repus pe o alta banda de frecventa, pe cea a umanului, a bucuriei de a avea familie, vecini, prieteni.

Volver este, spune cineastul al carui La mala educacion a deschis in urma cu doi ani Cannes-ul (in afara competitiei), cu adevarat filmul unei reintoarceri (in spaniola, titlul inseamna "a se intoarce").

Intoarcerea la rabdare, dupa nebunia ultimilor ani. "Mi-am dat seama ca un film se face mai ales cu rabdare decat cu talent", marturiseste spaniolul cel mai titrat din lumea filmului, care adauga ca in ultimii ani devenise agitat si nervos. Filmul e astfel doliul unei perioade care pare sfarsita. Intoarcerea este si intoarcerea la universul feminin lasat deoparte dupa Vorbeste cu ea, e intoarcerea la ceea ce a facut din cineast ceea ce e azi.

Almodovar continua sa se citeze nu numai tematic, el isi citeaza si filmele precedente, dar face acum un elogiu mult mai cald si mai senin femeii decat o facea in Totul despre mama.

Volver e unul dintre cele mai frumoase poeme despre maternitate, bineinteles in maniera lui Almodovar, cu secrete duse in mormant, cu copii nascuti din incesturi, cu crime care nu sunt descoperite niciodata. Parca nicicand codul moral al cineastului (ca tot suntem in zodia codurilor) n-a functionat mai bine. Ce sa mai spun? Acest film e un deliciu, o placere nemaipomenita, cu atat mai mult cu cat din nou scenariul e scris la perfectie, desfasurandu-se in numeroase ramificatii pentru a le rasuci si infasura in permanenta pana la apologia finala.

Filmul mai inseamna reintoarcerea lui Almodovar la Carmen Maura , care nu degeaba o interpreteaza pe mama crezuta moarta, care apare ca o fantoma, cu valizuta dupa ea si parul nevopsit, ca sa marturiseasca pe urma ca nu murise, ci isi omorase sotul infidel. Mai e vorba si de reintoarcerea la Lola Due–as, dar mai ales la Penelope Cruz care face un rol extraordinar, ajungand prin asemanarea ei cu Sophia Loren la acel ideal de femeie, materna si atotputernica, cea in care Almodovar vede eternul feminin.

In Volver, ca si in celelalte filme ale sale, femeile conduc, desi unele au de spalat singure greselile barbatilor. Dar ele sunt si cele care le curata regulat acestora mormintele - cum e secventa din debutul filmului, cu zeci de femei dand cu maturica si periuta peste morminte, ca si cum ar ingriji o casa. Recunosc acum, despre filmul lui Almodovar iti vine sa vorbesti in nestire. De-abia astept sa ajunga si in Romania ca sa-l vedeti.

Dar mai spun un lucru inainte de a incheia: Almodovar spune ca nu crede in aparitii si spirite, dar ca in timpul filmarilor a simtit-o foarte puternic pe mama sa moarta. Nu e nimic trist in afirmatia lui. Vazand filmul veti spune ca si mine ca in ciuda crimelor, mormintelor, vecinelor bolnave de cancer si mamelor moarte sau nu, filmul lui Almodovar e un poem despre viata.

In alta ordine de idei, am fost la standul Romaniei care e bine pozitionat (intre Ungaria si Tarile de Jos ), chiar "in centru", si am aflat de la Laurentiu Bratan, care se ocupa de el, ca oamenii vin si cer informatii, iau pliante si DVD-uri. Am aflat alaltaieri stiri calde: Romanian Film Promotion a devenit membru al European Film Promotion, iar filmul lui Corneliu Porumboiu, A fost sau n-a fost?, nu numai ca figureaza cu afisul pe caietelul sectiunii sale, "Quinzaine des Realisateurs", dar a avut deja doua proiectii de presa la Paris, cu reactii foarte bune. Deci la Cannes e bine.

Urmareste Acasa.ro pe Facebook! Comenteaza si vezi in fluxul tau de noutati de pe Facebook cele mai noi si interesante articole de pe Acasa.ro.

  •  
  •  

Articol scris de

Vezi toate articolele

Articole din cinema

Cauta-ti perechea