#cronica #in the electric mist #drama #politist #film #2009 #mister #_in-the-electric-mist-2009

In the Electric Mist: un drum lung si anevoios prin mlastinile Louisianei

Lung si anevoios, In the Electric Mist a lui Bertrand Tavernier mi-a dat sentimentul neapartenentei la grup. Pe perioada celor 117 minute cat a durat aceasta pelicula politista despre violenta, crima, drame interioare si cutume desprinse din sudul Lousianei, tot ce am reusit sa concluzionez la final a fost: e clar, asta e film d-ala de nisa, nu e loc de implicare.

In the Electric MistAdaptare a cartii lui James Lee Burke, „ In the Electric Mist with Confederate Dead”, filmul lui Tavernier prezinta povestea detectivului Dave Robicheaux din New Iberia care se lupta cu violenta, coruptia si mafiotii din batrana Louisiana. Cand m-am dus sa vizionez acest film, habar n-aveam despre ce este vorba si care e treaba cu nenea asta manat de sentimentul justitiei si atat de suparat pe raufacatori. Nici cand am parasit sala nu am fost prea lamurita. Abia ulterior am aflat ca aventurile politistului Robicheaux au mai fost asternute pe hartie si in alte carti de-ale lui Burke. Astfel ca, e de la sine inteles ca eu, necitindu-le, n-aveam loc in randul cunoscatorilor.

Filmul lui Tavernier incepe cand politistul Dave Robicheaux este chemat in mlastinile intunecate ce incercuiesc micul orasel New Iberia pentru a investiga o crima ce a lasat in urma cadavrul mutilat al unei prostituate de 19 ani. La intoarcere, in drum spre casa, Dave intalneste o mare vedeta hollywoodiana, pe Elrod Sykes. Sykes este venit in oras pentru filmarile noului sau film, sponsorizat de maharul local, Baby Feet Balboni. Actorul ii spune detectivului ca a vazut un cadavru intr-o mlastina - lesul descompus al unui negru in lanturi. Descoperirea facuta de Skyes ii trezeste lui Dave amintiri neplacute din trecutul sau si il face sa creada ca intre cele 2 cazuri exista o legatura, desi barbatul de culoare a fost omorat cu multi ani in urma.

Mafioti corupti si confederati pierduti prin mlastinile Lousianei

In the Electric MistLucrurile se complica pe parcursul filmului. Viziuni din trecut se impletesc cu cele din prezent in care momente istorice cu soldati confederati morti si generali intelepti isi gasesc culcusul in mlastinile intunecate ale Louisianei din anii 2000, mafioti care delapideaza bani federali fac jocurile in urma dezastrului lasat de uraganul Katrina si un detectiv ajuns la varsta respectabila de 60 ani arata ca inca poate.

Scenariul acestui film a fost, dupa parerea mea, punctul slab al peliculei si asta pentru ca a dat impresia ca nu spune tot, ca in fiecare cadru mai e ceva in spate pe care insa nu-l poti vedea. Printr-o poveste un sfert neimpartasita, Tavernier a pierdut multi dintre spectatorii care nu se gasesc in aria consumatorilor de Burke.

Jocul actorilor a fost unul bine pus la punct. Tommy Lee Jones l-a interpretat remarcabil pe veteranul Dave Robicheaux, manat de altruism, generozitate si simtul dreptatii, dar in acelasi timp chinuit de accese de furie si neputinta cauzate de sentimentul vinovatiei.

Peter Sarsgaard a fost o alta surpriza placuta din punct de vedere al prestatiei actoricesti. Rolul lui Elrod Sykes, un star de cinema furat de faima, care ajunge un betiv notoriu la 40 ani si are vedenii cu generali din Confederatie ce dau sfaturi a fost foarte bine pus in scena de Peter.

Un plot zgarcit si un sfat de la general pentru detectivul Robicheaux

In the Electric MistLa polul opus, al celor rai, John Goodman a reusit cu maiestrie sa creeze imaginea dezgustatoare a mafiotului Baby Feet Balboni ghiftuit pana la refuz de banii federali furati de pe urma uraganului Katrina. In acelasi timp, Mary Steenburgen a interpretat cu atentie si implicare rolul sotiei ingrijorate, dar intelegatoare a detectivului aflat in orice moment in pericol.

Decorul superb , parca desprins din filmele noir cu detectivi cicatrizati de evenimente macabre dintr-un trecut indeparatat, capata pe ecran valentele unui personaj tacut, dar de a carui prezenta esti mereu constient. Padurile si mlastinile din jurul Louisianei si-au indeplinit scopul de a intretine si mai bine atmosfera, in timp ce imaginea Generalului venit din trecut care da sfaturi atat lui Dave, cat si lui Elrod a adus un iz de istorie sudista invaluita intr-un praf de pusca.

Nu pot aprecia In the Electric Mist a lui Tavernier ca fiind un film prost si cu siguranta va fi mai mult decat aclamat de cititorii lui Burke, insa, tot pot spune ca mai avea multe puncte de atins si trebuia sa fie mai ingaduitor cu noi, cei ignoranti in materie de Burke. Cine stie, poate o noua adaptare a beletristicii acestui autor va completa armonios incercarea lui Bertrand Tavernier.

•
  •