#_coco-avant-chanel-2009 #cronica #coc avant chanel #audrey tautou #biografie

Coco Chanel - o poveste ciuntita

Coco Chanel este femeia care a revolutionat industria modei. Dupa ce le-a eliberat din corset, Coco Chanel a scos femeile si din epoca supunerii in fata barbatului si a schimbat pentru totdeauna modul in care era perceput sexul slab. Filmul biografic coco avant chanel prezinta anii de tinerete ai celebrei creatoare de moda, inainte de a deveni celebra.

De-a lungul timpului, viata lui Coco Chanel a cunoscut numeroase transpuneri pe marele ecran, insa, se pare ca doar Coco avant Chanel si Coco Chanel et Igor Stravinsky au fost acceptate oficial de Casa de Moda Chanel si de Karl Lagerfeld, creatorul acestei case, care au pus la dispozitia realizatorilor numeroase materiale biografice ale lui Coco Chanel.

In 1969, Coco Chanel era terifiata de ideea ca actrita Katherine Hepburn o va interpreta intr-un musical pe Broadway. Coco o prefera pe Audrey Hepburn. Dupa 40 de ani, Coco Chanel a primit ceea ce isi dorea: pe Audrey. Nu pe Hepburn, ci pe Tautou.

Copilarie distrusa

Gabrielle Chanel si sora sa sunt abandonate de tatal lor intr-un orfelinat dupa moartea prematura a mamei lor. Imaginea dura a tatalui care fumeaza linistit si care le paraseste fara sa priveasca inapoi, o va bantui toata viata pe Coco.

Alaturi de sora sa a dus o viata austera in orfelinat, iar singurele momente de speranta erau zilele de vizita. Coco inca mai spera ca tatal sau se va intoarce la ele si le va lua acasa. In zadar insa. De-a lungul tineretii sale, Coco va incerca sa prezinte diferite variante ale copilariei sale. De cele mai multe ori spunea ca nu este orfana, iar ca tatal lor este un tip bogat care a plecat in America.

Gabrielle devine Coco

Lasam copilaria si ne trezim intr-un cabaret galagios din Moulins, acolo unde Gabrielle si sora sa lucreaza. Ele vor sa impresioneze asistenta cantandu-le despre viata trista a unui catel pe nume Coco. In acest cabaret il intalneste pe bogatul Etienne Balsan care ii devine amant si care o si numeste Coco. Ca o ironie, Coco Chanel a urat acest nume care i se parea taranesc.

Din acest moment, viata sa ia o turnura interesanta. Coco este introdusa in lumea buna si bogata a Parisului, a petrecerilor decadente si exclusiviste. Ea isi doreste insa altceva, iar intalnirea cu Arthur "Boy" Capel, de care se indragosteste, o schimba total. Acum este momentul in care il paraseste pe protectorul sau, Balsan, si cu banii obtinuti de la Boy isi deschide primul magazin de palarii in Paris.

Poveste neconvingatoare

Si cam atat. Regizoarea Anne Fontaine incheie povestea vietii unui personaj remarcabil chiar inainte sa inceapa. Coco Chanel a devenit o figura impresionanta abia in anii de maturitate, insa filmul biografic al lui Fontaine nu ne prezinta nimic din viata fascinanta si caracterul puternic care au facut-o nemuritoare . Coco avant Chanel este o poveste romantata care ne priveaza de momentele esentiale ale unei vieti impresionante.

In film nu ne sunt prezentate povestile de iubire celebre cu Stravinsky, cu un ofiter nazist sau cu ducele de Westminster, nu vom afla din film ca ea a inventat pielea bronzata, rochiar neagra sau taiorul. Tot ce vom vedea este lupta continua a unei tinere femei, care ar putea fi oricine, impotriva unui sistem invechit si incorsetat.

Audrey Tautou este convingatoare in rolul de femeie usoara si devoratoare de barbati bogati, care isi doreste cu disperare sa ajunga cineva si sa fie libera. Sexul cu un barbat bogat si influent ii asigura asadar libertatea. In film nu observam insa nicaieri taria de caracter si duritatea care o caracterizau pe Coco Chanel, ci mai degraba observam o curtezana, o femeie care se foloseste de feminitate pentru a obtine protectie si bani.

Cel care imprima filmului un ritm putin mai alert este Etienne Balsan, amantul si protectorul lui Coco Chanel, interpretat de Benoit Poelvoorde. Balsan este un om al placerilor, care nu rateaza nicio clipa a vietii. In el, Coco vede biletul catre o viata mai buna. Benoit Poelvoorde joaca acest rol cu succes si stie sa se metamorfozeze in iubit, prieten sau o bruta fara scupule. Amuzanta este scena in care Coco, abia venita pe teritorul lui Balsan, este prezentata familiei acestuia, familie care o priveste din tablourile de pe scari.

Arthur "Boy" Capel, interpretat de americanul Alessandro Nivola, este si el un personaj principal in acest triunghi amoros. Tinand cont ca el trebuie sa isi spuna replicile in limba franceza, este remarcabil. Insa doar atat. Alessandro Nivola nu reuseste sa se apropie de personajul sau. Arthur Capel pare mai degraba un personaj desprins din romanele lui Jane Austen: romantios, carismatic si timid.

Cu toate ca tine mai putin de doua ore, Coco avant Chanel este un film foarte plictisitor, lipsit de stralucirea pe care o asteptam. Plictiseala au simtit-o si spectatorii aflati in sala de cinema care au plecat in mijlocul filmului in numar consistent. Coco avant Chanel este un film anost, care ne ofera un portret superficial si incomplet al unui “icon” al secolului 20 care a schimbat conceptul de “moda” pentru totdeauna.

•
  •