#_cheri-2009 #cronica #hollywood #cheri #cinema #film

Cheri: un puber crescut sub fustele unei curtezane ofilite

Vizionand Cheri am ramas cu cateva idei clar impregnate in creier: 1. trebuie sa citesc odata s-odata romanele lui Colette , curtezeana pariziana a secolului XX dupa care de altfel a fost facut filmul; 2. e interesant de stiut ca damele de consum de la 1900 se mai numeau „les grandes horizontales”. Sugestiv, nu? si 3. Michelle Pfeiffer un pic imbatranita arata super in rochiile acelea pastelate pe fundal de Belle Epoque.

Realizat pe baza romanelor „Cheri” si „Le fin de Cheri” scrise de faimoasa curtezana a cabaretului Moulin Rouge , filmul lui Stephen Frears aduce in prim plan povestea de dragoste dintre Lea de Lonval (Michelle Pfeiffer), o curtezana ajunsa la varsta retragerii  si Cheri (Rupert Friend), un pusti razgaiat care considera ca totul i se cuvine.

Lea de Lonval ni se prezinta la inceputul povestii construita de scenaristul Christopher Hampton drept o femeie sofisticata, experimentata, inteligenta si puternica. Hotarand ca este momentul sa se retraga, Lea se bucura in prezent de caldura alcovului ei solitar si de luxul pe care si-l poate permite gratie succesului dobandit in bransa moravurilor usoare.

"Les grandes horizontales" - apusul Belle Epoque

CheriTraind intr-o lume inchisa datorita statutului ei, Lea isi petrece timpul in compania celorlalte curtezane, blamate de societate, dar imbogatite de pe urma relatiilor avute cu personalitati marcante ale secolului trecut.

Excentrica Madame Peloux (Kathy Bates), fosta rivala a lui Lea, ii propune acesteia sa-l initieze pe rasfatul sau fiu, Fred Peloux in arta amorului. Ceea ce incepe a fi doar o calatorie la tara al carei scop este sa-l scoata din depresie pe Cheri, se transforma intr-o idila de amor intre cei 2 care se va intinde pe 6 ani.

Ajunsa aproape de batranete, Madame Peloux se hotareste ca vrea nepoti si ii aranjeaza o casatorie profitabila lui Cheri cu fata de 18 ani a unei alte vechi combatante din lumea femeilor usoare. Desi toti o considera pe Edmee inca o fetita lipsita de experienta, aceasta isi da seama ca iubirea ei pentru Cheri este umbrita de pasiunea acestuia pentru Lea. Ce se intampla in continuare, va las pe voi sa vedeti.

O curtezana debusolata si un pustulache razgaiat

CheriPrezentata drept o alta poveste de dragoste desincronizata ( in cazul de fata, ea prea batrana, el prea tanar), idila celor doua personaje principale m-a scos pur si simplu din minti. De fapt, nu m-a scos din minti curtezana intruchipata de Michelle Pfeiffer destul de haotic, fluxul emotiv variabil al acesteia nereusind sa stabilizeze un caracter clar, cat  m-a enervat acest pustulache ingamfat, neinteles si nemultumit pe nume Cheri.

Incercand sa le aiba pe toate, junele s-a fastacit mai tot filmul penduland intre plictis, angoasa si infantilitate dusa la extrema. Jocul actoricesc al lui Rupert Friend este destul de mediocru , reusind sa evidentieze doar prototipul tipului fara umor si prea muncit de ganduri de care clar ti-ai dori mai degraba sa fugi manancand pamantul decat sa te indragostesti.

Mai mult decat atat,  modul in care Michelle Pfeiffer il cocoloseste pe razgaiatul pusti nu a facut decat sa-mi fixeze aceasta prima impresie. Nu de alta, dar personal, nu vad nimic pasional in aceasta poveste, mai ales in contextul in care Lea este o curtezana de succes al carei scop principal este sa debordeze de sexualitate si in niciun caz sa faca pe dadaca. Cheri mi s-a parut un film total lipsit de sexualitate ce n-ar trebui interzis persoanelor sub 15 ani, desi asa se prezinta la inceput.

Faptul ca Michelle Pfeiffer (superba cu ceva vreme in urma) zacea imprastiata prin pat cand pe-o parte cand pe alta intr-un neglijee, e sexy (mai ales machiata in asa fel incat sa arate cu cel putin 10 ani mai tanara), dar nu m-a facut deloc sa ma gandesc la curtezanele epocii trecute care scandalizau pur si simplu opinia publica prin comportamentul lor vulgar si vulcanic, lipsit de pudoare si inhibitii.

Sotia incornorata si "Ana are mere"

CheriUn alt personaj, interpretat cum nu se poate mai prost, a fost cel al lui Edmee (Felicity Jones), sotia incornorata. Intr-o scena in care aceasta ar trebui sa-i demonstreze sotului ca nu este proasta, ci din contra o femeie emancipata ce simte ca este inselata , Felicity face un joc actoricesc demn de nebunele de la spitalul 9, a caror coerenta sfideaza logica frazei „Ana are mere”.

Cu toate acestea insa, scenariul impovarat de prea multe sinapse care refuza sa se lege una de cealalata, a fost salvat de decor si costumatie. Culorile pastalte si magia jucausa a dantalelor si matasurilor specifice acelei epoci au scos din impas incercarea regizorului de a resuscita o lume aparent superficiala, dar plina de spectaculos si intrigi meticulos tesute a curtezanelor din La Belle Epoque.

Urmareste trailer-ul filmulu Cheri

•
  •