De prin lume adunate

#moara cu aburi #gheorghe assan #arhitectura #patrimoniu #bucuresti #moara assan #ce vizitam azi

Ce vizitam azi: Moara lui Assan

Prima moara cu aburi din Romania, cea mai inalta cladire din Bucuresti si cateva sute de angajati sunt doar cateva dintre datele unuia dintre cele mai importante ansambluri industriale ale Romaniei, a carei istorie se intinde pe aproape un veac. Moara lui Assan face parte din patrimoniul industrial al Romaniei si se afla in evidenta Ministerului Culturii.

Moara lui Assan este prima moara cu aburi din Romania. Initial a fost o mica instalatie de prese pentru producerea uleiului, care erau puse in functionare de oameni. Moara mai avea si cateva pietre de macinat grane, care erau puse in miscare cu ajutorul cailor. In 1853, proprietarii au demolat mica instalatie si au construit o moara cu motor termic. Moara se afla in Bucuresti, in zona Obor-Lizeanu, insa in prezent, se afla intr-un stadiu avansat de degradare. Constructia este clasificata in evidentele Ministerului Culturii si Cultelor ca monument istoric de valoare nationala si face parte din patrimoniul industrial.

La jumatatea secolului al XIX-lea, moara lui Assan se afla situata pe un traseu cu un puternic caracter industial si comercial al orasului Bucuresti. In zona Piata Victoriei - Obor existau mai multe ansambluri industirale: moara Stancovici, fabrica de franghii Draghiceanu, fabrica de caramida Tonolla, moara Olmazu, Societatea de tramvai, fabricile Assan, moara Popovici sau fabrica de sapun Stela.

Mic istoric

Constructia morii Assan a inceput in 1853 si apartinea industriasului Gheorghe Assan . Moara a fost construita intr-o perioada in care in Bucuresti nu exista nicio fabrica de caramida, iar utilajele folosite la constructia morii au fost aduse de la Viena. Botezata de locuitorii Bucurestiului sub diverse forme: Moara lui Assan, Moara cu Valturi, Moara de Foc sau Vaporul lui Assan, moara a fost privita la inceput ca o curiozitate, insa, in scurt timp a devenit o afacere profitabila.

Moara avea aspectul unei cetati inconjurate de alte cladiri adiacente, silozuri si dependinte si reprezenta un monument istoric de arhitectura industriala. Dupa moartea lui Gheorghe Assan, moara ramane in proprietatea celor doi fii ai sai, Bazil (Vasile) si Gheorghe. In 1894, acestia infiinteaza o sectie de lacuri si culori, iar moara isi mareste capacitatea de lucru. La acea data, moara macina sapte vagoane de grane intr-o singura zi.

Fiul lui Gheorghe Assan, Bazil Assan, a fost un inginer si explorator pasionat, membru al Societatii Geografice Romane. Bazil a fost primul roman care a realizat o calatorie in jurul lumii. In 1897 acesta a explorat regiunile polare nordice, Insula Ursilor si insulele Spitzbergen si a realizat cercetari geologice si botanice. In 1899 a facut o calatorie care cuprindea orase precum Constantinopol, Alexandria, Ceylon, Nagasaki, Tokyo, Yokohama, San Francisco, New York si Londra. Bazil Assan era atras si de automobile. El a fost detinatorul automobilului inscris cu numarul 1 din Bucuresti. Alaturi de printul Valentin Bibescu, Bazil a fost unul dintre pionierii automobilisticii romanesti.

Cei doi frati au continuat munca parintelui lor si au extins moara. La constructia acesteia au participat arhitecti din Germania. Cand unul dintre cosurile fabricii a ajuns la inaltimea de 10 metri, constructia a fost oprita pentru ca era prea mare. Constructia a fost reluata numai dupa ce o taxa suplimentara a fost platita, iar cosul a fost ridicat pana la inaltimea de 26 de metri.

La aniversarea a 50 de ani de la infiintare, moara a fost extinsa cu alte constructii. Cea mai spectaculoasa realizare a fost amplasarea unui ceas, in varful turnului cladirii principale. Ceasul avea cifre din bronz si era vizibil de la distante mari. Tot in 1903 se construieste un siloz de grane, care avea inaltimea de 41 de metri. La acea vreme, era cea mai inalta cladire din Bucuresti.

Dupa 1903 moara a fost dotata cu energie electrica si gaze naturale. In 1930 a fost transformata in Societate anonima pe actiuni sub denumirea de "Fabricele Assan". Ansamblul industrial cuprindea patru industrii diferite: macinarea cerealelor, uleiuri vegetale, lacuri si culori, sapunuri si chit. Pana in 1946, moara a fost permanent adusa la zi cu cele mai noi utilaje si tehnologii.

In 1948, moara a fost nationalizata si confiscata de regimul comunist. In acelasi an, Bazil Assan – nepotul lui Gheorghe Assan, este arestat, torturat si aruncat de la etajul cinci al Prefecturii Politiei Capitalei. Familia a fost insa informata ca acesta s-a sinucis.

Moara Assan in prezent

In prezent, Moara lui Assan se afla intr-o avansata stare de degradare. Incepand cu anii ‘90, ansamblul industrial a fost demolat si distrus in mod repetat, fara autorizatie. Elementele de decor, arhiva si mobilierul cladirii au fost furate, iar utilajele au fost dezmembrate si vandute la fier vechi.

In mai 2008, cladirea morii Assan a fost afectata de un incendiu. Chiar si cavoul familiei Assan din Cimitirul Bellu a fost distrus si vandalizat. Conform dorintei testamentare, familia lui Gheorghe Assan a trecut pe piatra funerara inscriptia "Gheorghe Assan (1821-1866) - Fondatorul primei masini cu abur in industria romana(1853)".

  •   2009-06-17
  •  
  •   comentarii

Articol scris de

Mihaela Rotaru

Vezi toate articolele

Articole din noutati

Sfatul expertului


Citeste pe Romaniatv

Cauta-ti perechea

Sfatul expertului

Acest site foloseste cookies. Continuarea navigarii implica acceptarea lor. Afla mai multe detalii