De prin lume adunate

Adela Edu, exercitiu de deconstructie

Luni 17 decembrie 2007, cu numai o saptamana inainte de Ajunul Craciunului , de la ora 11 a.m. tanara artista plastica Adela Edu va invita la galeria Orizont din Bucuresti sa participati la un exercitiu de deconstructie fara precendent, ce vizeaza demontarea expozitiei sale. Nascuta in 1985 si absolventa a liceului de Arte din Brasov, Adela Edu este in prezent studenta in anul IV la Universitatea de Arte din capitala, facultatea de Arte Plastice , sectia Pictura, la clasa conf. univ. dr. Alexandru Chira. Temele si proiectele plastice ale tinerei artiste Adela Edu dovedesc, pe langa o surprinzatoare maturitate si o insusire creativa a unei gramatici vizuale dezvoltata din exercitiile anilor de studii, prin filtrarea unor elemente pe care le asimileaza din perspectiva propriei personalitati, din ce in ce mai puternic definita. Unele lucrari ale ei aduc cu tablouri ale lui Chagall in timp ce majoritatea par excelente pentru transpunerea imediata in tapiserii elaborate si foarte placute privirii. Se simte in acelasi timp o forta latenta ca inca nu a erupt inca, dar anticiparea momentului este aproape perceptibila. “Compozitiile sale complexe vehiculeaza o imagerie de o savoare particulara, in care se amalgameaza amintiri, „pattern-uri” vizuale si cromatice, artista gasind in acelasi timp, un ton veridic si just pentru ansamblul de o percutanta expresivitate.” considera criticul Gheorghe Vida, invitat sa vorbeasca luni inaintea exercitiului de deconstructie. In devenirea unui artist-pictor se pot identifica trei niveluri (pe care etimologic le putem substitui si cu trei “nivele”) manifeste in sintagma didactica prin expresia experienta - experiment - experimentalism. Chiar daca ultimul termen poate implica si o conotatie peiorativa - ca dealtfel toate ...ismele modernitatii, consacrate drept curente artistice, de la impresionism la postimpresionism, de la abstractionism la dadaism si, ca un corolar, de la modernism la postmodernism - triada pusa in discutie este nu numai revelatoare in procesul de creatie, ci si necesara. Ea exprima parcursul reiterant de la studiul teoretico-aplicativ din atelierul de specialitate, pana la riscurile asumate prin suspensia provizorie, dar programatica, la nivelul “experimentalismului” extra-artistic. Grila acestei evolutii poate fi aplicata generic si in cazul Adelei Edu, cu atat mai mult cu cat, fiind inca studenta, ea se afla in perioada elaborarii temei sale de licenta, in specialitatea picturii. Lucrarile selectate, din multele sale “incercari”, sa o reprezinte anticipat, ca stadiu, ca stop-cadru provizoriu devin o demonstratie in acest sens. Desi nu se regasesc in totalitate pe simezele acestei expozitii, ele se constituie ca reflexe-reflectari, ca raspunsuri personalizate la temele din atelierul de la facultate. Profesorul Adelei Edu, clujeanul Alexandru Chira crede ca “Dincolo de registrul tematic -- eliptic prezent aici -- trebuie sa luam in consideratie performantele expresive, conceptual-texturale, proprii acestor “teme si proiecte”, de la semnele grafice, consemnate ca vehicule de expresie, pana la angrenarea lor compozitionala, ca simboluri colorate, in spatiul pictural generic, devenit implicit partitura unei mitologii personale - care insa nu doar se rememoreaza, ci, mai mult decat atat, se preconizeaza.” In acest context mai trebuie mentionat faptul ca recurenta unor motive picturale, ca dealtfel si fetisizarea lor nu contrazic complementaritatea tematica, ci dimpotriva o sustin dincolo de enunt, dobandind uneori conotatii profunde in registrul amintitei mitologii personale, devenind un liant de asemenea personalizator. “Autoarea acestor “ eseuri plastice” promite - si isi promite implicit siesi - o metamorfoza ascendenta, tehnic si conceptual-calitativa, care nu se bazeaza doar pe ceea ce a dobandit de-a lungul anilor de studiu, ci si pe ceea ce se intrevede dincolo de panourile sale actuale, disjuncte formal ca teme pictorice si in special ca proiecte abordabile, adica realizabile ca virtualitate a starii de fapt, a in-faptuirilor cu raza lunga de actiune.” adauga profesorul Chira, de la Universitatea Nationala de Arte din Bucuresti, care va participa si el la originalul exercitiu de deconstructie. Aceasta concluzie este imanenta structural, indiferent de segmentele de varsta, pentru devenirea continua a oricarui artist autentic si implicit pentru orice opera. Dincolo de finalitatea structurala a ideilor si a operei de sine statatoare, acestea impreuna trebuie sa se constituie, dincolo de cadrul lor, ca promisiuni si deschideri continue, ca mesaje autoregeneratoare. Pentru cele mai importante stiri ale zilei aboneaza-te la Newsletter-ul de stiri generale Acasa.ro

Urmareste Acasa.ro pe Facebook! Comenteaza si vezi in fluxul tau de noutati de pe Facebook cele mai noi si interesante articole de pe Acasa.ro.

  •  
  •  

Articol scris de

Vezi toate articolele

Articole din noutati

Top

Cauta-ti perechea