Filme

#ryuhei kitamura #bradley cooper #vinnie jones #horror #_the-midnight-meat-train-2008

Metroul groazei - mult sange pentru nimic

In mod ciudat, horror-ul The Midnight Meat Train nu a avut parte de o campanie de marketing prea convingatoare, astfel ca in SUA filmul a rulat doar in cateva cinematografe, dupa care a aterizat direct pe dvd. La noi, pelicula lui Ryuhei Kitamura (specialist in efecte speciale) a fost lansata vinerea trecuta, chiar in seara de Halloween. Filmul este ecranizarea unei scurte povestiri de Clive Barker.

Despre un fotograf si un macelar la metrou

Leon (Bradley Cooper) este un fotograf care locuieste in metropola americana, New York, si, ca orice artist, este fascinat de partea intunecata a orasului, pentru ca doar acolo se pot capta instantanee care sa fie ridicate la rang de arta.

Cariera si destinul lui Leon se schimba intr-o noapte cand, bantuind pe strazile pline de pericole ale orasului in cautarea unei fotografii care sa-i asigure o expozitie intr-o galerie de arta, porneste in urmarirea a trei golani pusi pe rele. La metrou, Leon observa ca cei trei bruscau o fata si se hotaraste sa intervina facandu-le poze. Fata este salvata si ia metroul, insa poza ei si anuntul disparitiei sale apar in ziarul de a doua zi.

vinnieFotograful duce pozele la politie hotarat sa ofere cateva indicii, mai ales ca el fusese ultima persoana care o vazuse pe fata in viata, dar in acelasi timp incepe sa caute el insusi o explicatie pentru disparitia fetei. Isi da repede seama ca veriga lipsa este un personaj bizar imbracat la costum si purtand o geanta mare de piele, pe care il fotografiase la metrou, asa ca incepe sa-l urmareasca.

Spre oroarea lui, Leon descopera ca misteriosul barbat este un criminal in serie care macelareste calatorii din metrou cu un ciocan, pentru ca apoi sa-i atarne goi de niste carlige ca pe animalele de la abator.

Leon devine tot mai fascinat si mai obsedat de misteriosul criminal/macelar (caci asta este meseria pe care o practica cand nu merge cu metroul) Mahogany (Vinnie Jones) si treptat este atras in lumea subterana a acestuia, in metroul intunecat al groazei, spre ingrijorarea logodnicei sale, Maya (Leslie Bibb). Povestea culmineaza evident cu infruntarea dintre Leon si Mahogany intr-o lupta pe viata si pe moarte.

Fotograful, blonda si criminalul - clasicul triunghi horror

Ce ar fi putut fi Metroul groazei si ce-a iesit! Pe scurt, este unul dintre cele mai proaste filme din ultima vreme, fiindca esueaza la mai toate capitolele, de la regie la actori. Dar sa le atacam pe rand. Actorii fac un joc mediocru: Bradley Cooper, un obisnuit al comedioarelor romantice, nu se ridica la inaltimea unui rol principal in care trebuie sa arate cum evolueaza personajul sau. Este acasa .ro/putin" title="putin">putin credibil, desi el se chinuie sa convinga ca din fotograf speriat de pericolele marelui oras poate ajunge un nou macelar in peisajul urban.

Maya interpretata de Leslie Bibb este logdnica lui Leon si stereotipul blondei frumoase, dar atat. Maimaya intai trebuie neaparat sa se puna contra ideilor lui Leon pentru ca apoi sa ajunga sa-l creada si sa-l sprijine. Dar aici nu e vina ei, ci a scenariului. Ea este doar blonda care nu gandeste (tot scenariul e de vina), se arunca singura in capcana criminalului cu un pistol furat asteptandu-se sa scape intreaga dupa ce mai si rateaza lovitura de la fabuloasa distant de 1, 5 metri. Si ca meniul sa fie complet, in timp ce fuge de criminal, se impiedica si cade! Pentru a cata oara se intampla asta unei blonde in filmele americane? Un cliseu la care, se pare, scenaristii de peste ocean nu sunt inca pregatiti sa renunte. Prestatia ei actoriceasca este oricum de domeniul no comment-ului.

Vinnie Jones arata si se comporta intocmai ca un criminal inascut. Rece si calculat imparte ciocane de inox in stanga si-n dreapta, terorizandu-si victimele fara sa i se miste o geana . De fapt, este singurul care face un joc credibil. O intrebare ma macina totusi: personajul sau este mut, pentru ca limba i-a fost taiata, dar spre finalul filmului articuleaza cat se poate de clar un “Welcome” (Bine ai venit). Cum e posibil?

O aparitie placuta si neexploata este Brooke Shields in rolul unei patroane de galerie de arta, dura si calculata care este interesata de fotografiile lui Leon.

Un scenariu de groaza si o replica haioasa

meat trainScenariul este mai mult decat jenant, iar regia ii tine isonul. Exista multe lucruri lasate neexplicate. De exemplu, la un moment dat il vedem pe Mahogany cum isi taie niste bube de pe piept si le pune la pastrare intr-un lichid albastrui in dulapiorul din baie. Scena nu are nicio semnificatie si nici nu este explicata in film.

O alta nelamurire, personala recunosc, este legata de instrumentele cu care Mahogany isi ucide victimele: cand Maya intra prin efractie in apartamentul acestuia in cautarea aparatului lui Leon, orice dulap sau sertar deschide este plin cu tot felul de instrumente de tortura, mai ceva ca intr-un muzeu al groazei. Si totusi, Mahogany nu foloseste in film decat un ciocan de zdrobit oase, carlige cu care isi agata victimele cu capul in jos si un cleste. Pentru ce multitudinea de “arme” care zac nefolosite in sertare? Cum naiba faci sa ricoseze un glonte dintr-un halat de cauciuc fara ca macar persoana sa fie ranita? De ce finalul apoteotic in care se da din nou vina pe omuletii verzi din spatiu si Leon ramane fara limba?

Regia lui Ryuhei Kitamura este la fel de deliranta ca si scenariul, insa incearca sa se salveze printr-o imagine reusita, unghiuri de filmare atipice si interesante si o cantitate insemnata de CGI (Computer-generated Imagery , adica efecte speciale), ca altfel cum ar zbura capetele, membrele si ochii nefericitilor care se aventureaza in metrou dupa 2 noaptea?

Degeaba incearca regizorul sa traseze paralele intre felul in care sunt ucise victimele si bucatile de carne atarnande de la abator, degeaba filmul se petrece numai noaptea (de parca ar fi The Dark Knight), degeaba aluziile la sacrificiile umane din finalul filmului, degeaba aseamanarea metroului cu o morga (ca aspect), ca The Midnight Meat Train ramane doar o alta gramada de cadavre stropite din plin cu zeci de litri de sange.

Cel mai rau este cand o “grozavie” de horror trece in tabara comicului. Este exact ce se intampla cu The Midnight Meat Train atunci cand auzim replica: “Step away from the meat, please” (Dati-va de langa carne, va rog) care se refera la cadavrele atarnate din metrou.

NOTA 3/10


Daca vrei sa afli inaintea tuturor ce se intampla in lumea filmului si la ce sa te astepti de la noile aparitii, aboneaza-te la Newsletterul de Cronici Cinema.acasa.ro

Urmareste Acasa.ro pe Facebook! Comenteaza si vezi in fluxul tau de noutati de pe Facebook cele mai noi si interesante articole de pe Acasa.ro.

  •  
  •  

Articol scris de

Vezi toate articolele

Articole din cinema

Top

Cauta-ti perechea