#cronica de film #the countess #drama

Cronica de film: The Countess

Este cel mai prolific ucigas de sex feminin din ultimul mileniu. A ucis peste 600 de fecioare pentru a pune mana pe elixirul tineretii: sangele. Vorbim despre contesa ungara Elisabeta Bathory , unul dintre cele mai sangeroase personaje ale Evului Mediu.

Actrita Julie Delpy a devenit interesata de aceasta poveste inca din 2004, documentarea si realizarea filmului The Countess durand aproape aproape 5 ani.  Filmul a avut premiera la Festivalul de la Berlin , in 2009, insa pe ecranele din Romania a ajuns mai greu, abia in octombrie 2010.

Elisabeta Bathory  este cea considerata cea mai puternica femeie din Ungaria secolului al XVII-lea. Este  frumoasa, inteligenta si extrem de curajoasa, genul de femeie care spulbera  ideile preconcepute ale acelor vremuri, privind locul reprezentatelor sexului frumos in societate si inferioritatea lor in fata barbatilor.

Elisabeta se indragosteste nebuneste de un barbat cu mult mai tanar de cat ea, Istvan (Daniel Bruhl).  Povestea de iubire nu dureaza mult, fiind sabotata de contele Thurzo (William Hurt), tatal lui Istvan. Thurzo il sileste pe Istvan sa se desparta  de contesa,  ba mai mult decat atat,  urzeste un plan prin care urmareste  sa o deposedeze pe Bathory de vasta sa  avere.

Elisabeta Bathory trage concluzia ca principalil motiv al rupturii de Istvan este faptul ca este prea batrana pentru el. In acest moment, contesa sufera o cadere nervoasa si, orbita de dor si tristete, descopera intamplator ca sangele de fecioara are un efect miraculos asupra pielii, pe care o intinereste instantaneu . Dorinta de a fi vesnic tanara o transforma pe Elisabeta Bathory intr-o criminala fara suflet.

Filmul in care Julie Delpy detine rolul principal, dar este si regizor este o istorie usor romantata a faptelor care s-au petrecut in realitate. Daca din punct de vedere al decorurilor si costumelor, Delpy si-a facut bine temele, buba cea mare o constituie rigiditatea cu care personajele isi rostesc replicile.  Rar mi-a fost dat sa vad niste actori care declameaza de parca ar fi ar fi inghitit in prealabil o cutie de scobitori.

La fel de false mi se par scenele de masochism cu contele Vizakna, precum si sarutul lesbian dintre Elisabeta si vrajitoarea Darvulia, interpretata de actrita romanca Anamaria Marinca.  O mare scapare este secventa in care contele Istvan stat atat de bine cu memoria, incat isi aduce aminte de momentul botezului sau si de fetita mai mare cu cativa ani, viitoarea contesa, care si-a manifestat pentru prima oara interesul pentru el.

A fost Bathory o contesa insetata de sange sau doar o femeie care a suferit prea mult din amor? La aceasta intrebare isi propunea sa raspunda filmul “The Countess”. Finalul peliculei nu face nimic altfel decat sa lase spectatorul in ceata.

Chiar si cu aceste bile negre, filmul merita vazut macar pentru a studia si analiza felul in care femeile erau privite in societatea acelor vremuri.

•
  •