#surrogates #robot #film #cronica #_surrogates-2009

Surrogates - viitorul retelelor de socializare

align="justify">Sunt atatea lucruri pe care imi doresc sa le fac. Vreau sa vizitez locuri exotice, sa incerc o multime de sporturi extreme , sa fiu altcineva intr-o lume mult mai palpitanta. Dar scaunul pe care stau, programul pe care il am si conditia fizica imi spun ca trebuie sa ma trezesc. Dar daca ar exista o modalitate de a face toate aceste lucruri, iar tu nici macar nu trebuie sa te ridici din pat? Visul oricarui om, nu? Noul film al regizorului Jonathan Mostow (Terminator 3, U-571), Surrogates, te invita intr-o lume unde toate acesta sunt in sfarsit posibile.

Surrogates prezinta o lume in care orice individ se poate conecta la un robot, o versiune idealizata a sa, care iese in lume si face treaba in locul sau, in timp ce el sta comod acasa. Desi acesti roboti au fost creati pentru persoanele cu handicap, pentru ca ele sa “guste” din placerile unei vieti normale, surogatii au devenit accesorii la moda in toata lumea. Partile bune: adio rasism, sexism, rata globala a criminalitatii a scazut. Partile nu prea bune: salutare obezitate, structura sociala falsa si frica de a fi, la propriu, in pielea ta.

Viitorul suna bine

In viitorul apropiat, mai toti oamenii de pe planeta stau in casele lor si traiesc prin intermediul surogatilor, androizi asemanatori oamenilor care ies in lume si interactioneaza cu alti surogati in timp ce operatorii lor stau comozi in casele lor. Ulterior, lumea a devenit un loc mai curat, mai pasnic si mai lipsit de griji. De aceea este un pericol atunci cand un revolutionar (persoana care refuza sa traiasca prin intermediul unui surogat) distruge un surogat si, prin extensie, pe operatorul sau uman (lucru considerat imposibil pana acum).

Agentii FBI Greer (Bruce Willis) si Peters (Radha Mitchell) incep investigatiile si descopera ca surogatul distrus apartine omului de stiinta Canter (James Cromwell), inventatorul acestor roboti, doar ca cel omorat este fiul sau.

Cineva vrea sa se razbune pe Canter? Grupul de revolutionari este condus pe misteriosul Prophet (Ving Rhames)? Sau aceste asasinari au legatura cu armata americana? Aceste intrebari, in ciuda robotilor si vietii virtuale, ne amintesc de vechile filme in care niste simpli detectivi dau peste conspiratii uriase.

Surrogates are destule elemente “furate” din romane sau filme politiste, elemente care ii fac pe spectatori sa gaseasca indiciile si sa realizeze singuri cine este baiatul rau. Dar filmul are si cateva lucruri pe care nu le intalnesti in majoritatea peliculelor politiste (sa lasam I, Robot la o parte) si anume, sa te afli intr-o urmarire cu masina si sa intri in toti robotii aflati pe trotuar (de retinut ca acestia nu ricoseaza la ciocnirea cu masina, ci se strang gramada pe capota), sa dai intr-o persoana (robot), iar acesta sa rada la tine sau sa vezi cat de mult poate sari si cat de eficient este surogatul unui politist.

Un Bruce Willis mai tanar si cu par

Cat despre imaginea filmului, viata de zi cu zi pare putin eleganta si stralucitoare. Nu este deloc exagerata si nu prezinta elemente futuriste din viata de zi nu zi – cu masini zburatoare , roboti servitori si taxe platite prin intermediul degetului introdus in nu stiu ce aparat. Machiajul are si el un rol important in film – roboii par acoperiti cu un material cauciucat fin, iar daca reusesti sa-l intineresti pe Bruce Willis si sa-l faci credibil cu o peruca blonda, inseamna ca ai facut o treaba minunata.

Surrogates prezinta ocazional, printre urmariri si impuscaturi , idealurile folosirii unui astfel de robot – sotia lui Greer (Rosamund Pike) foloseste robotul pentru a evita intalnirea fata in fata cu sotul sau. Motivul acestei evitari se datoreaza mortii tragice a fiului lor care a racit relatia dintre ei. Alt aspect este diferenta dintre cum arata oamenii in realitate versus imaginea pe care o prezinta prin intermediul robotilor. Dar ideea care mi-am facut-o despre film, despre utilizarea robotilor in scopuri sociale, e simpla: surogatii sunt echivalentul futuristic al site-urilor de socializare in ziua de astazi.

Urmareste trailerul filmului Surrogates, cu Bruce Willis si Ving Rhames.

•   2009-10-15
  •