#_politist-adjectiv-2009 #cronica #film #politist #adjectiv #dragos bucur #corneliu porumboiu #vlad ivanov

Politist, adjectiv - Legea se face cu DEX-ul

. Pana si in afara orelor de lucru, Cristi incearca sa fie un om ordonat (mananca tacticos numarandu-si dumicatii, bea bere dozandu-si inghititurile cu precizie matematica, incearca sa discute cu sotia chiar daca este obosit).

Cristi este pata de culoare din cadrul sectiei de politie la care lucreaza. Este agentul de politie isi doreste sa iasa din mediocritatea care-l inconjoara, insa care nu are suficienta tarie de caracter pentru a se impotrivi sistemului.

La polul opus se afla Anghelache, interpretat de Vlad Ivanov, cel care in urma cu 2 ani stralucea in rolul lui Bebe din 4 luni, 3 saptamani si 2 zile al lui Cristian Mungiu. Comandantul Anghelache este cel care trebuie sa apere institutia politieneasca. Spre deosebire de Cristi, el respecta spiritul legii ignorand latura umana si crezand cu fermitate in cuvintele “lege”, “morala”, “constitutie”, “ politist ”, asa cum sunt ele definite in DEX.

Dragos BucurScenariul filmului ii apartine tot lui Porumboiu, povestea din Politist, adjectiv fiind inspirata din fapte reale. Pana la varianta finala au mai existat 3 drafturi de scenariu, unul dintre ele incluzand chiar filmarea mai multor povesti. S-a optat in cele din urma pentru varianta in care dilema morala a lui Cristi este solutionata prin consultarea DEX-ului. Politist, adjectiv ar fi putut fi lejer o pelicula politista decenta. Porumboiu insa lasa intriga politista deoparte si se concentreaza mai mult asupra psihologiei personajului principal.

Mirabela Dauer luata la bani marunti

Filmul abunda in scene lungi (cele in care Cristi urmareste persoanele implicate in acest caz), fara actiune si cu minimum de replici, o particularitate a productiiilor romanesti regizate de cineasti tineri (Cristian Mungiu, Cristi Puiu). Totusi. filmul se echilibreaza odata cu scena din final (cred ca cea mai lunga din tot filmul), cand in biroul comandantului sectiei de politie se umple butoiul cu replici, se sparge si incepe sa dea pe dinafara.

Politist, adjectivIn mare parte filmul nu are coloana sonora, cu doua exceptii: scena in care Cristi si sotia sa fac o analiza pe marginea textului piesei “Nu te parasesc iubire” (interpreteaza Mirabela Dauer) si genericul de final. De altfel, ideea soundtrack -ului minimalist se inscrie in trend-ul realist al noului val de regizori romani care incearca sa evite pe cat posibil elementele care ar putea incarca inutil operele lor, ingreunand perceperea mesajului de catre public.

“Nu te parasesc iubire” te enerveaza si in egala masura te amuza. Nervii vin de la repetarea de 4-5 ori a melodiei, in vreme ce hazul se naste din versurile stupido-lacrimogene:

“Ce-ar fi marea fara soare?
Ce-ar fi campul fara floare?
Ce-ar fi astazi fara maine?
Ce-ar fi viata fara tine?”

Politist, adjectivCu Politist, adjectiv Corneliu Porumboiu, continua demersul inceput in 2006 cu “A fost sau nu a fost”, acela de a-si forma/educa propriul sau public care nu urmareste numai filme de larg consum, ci si pelicule de arta.

Politist, adjectiv este un film care cu siguranta va face cariera la festivalurile la care urmeaza sa fie prezentat (pana in prezent fiind selectat pentru cele de la Sarajevo , New York si Toronto). 3 motive pentru care sa vezi Politist, adjectiv? Jocul excelent al lui Dragos Bucur, story-ul realist al lui Porumboiu si nu in ultimul obsedanta melodie a Mirabelei Dauer.

•
  •