#_persepolis-2007 #marjane satrapi #animatie

"Persepolis" - cronica unei tinereti cenzurate

Persepolis, film ecranizat dupa o serie de benzi desenate semnate Marjane Satrapi, a fost selectat anul trecut la Festivalul de Film de la Cannes in competitia oficiala, lucru rar pentru un film de animatie, si a plecat acasa cu premiul Juriului. Anul acesta a primit si o nominalizare la Oscar, si dupa ce a facut inconjurul lumii, starnind noi conflicte si polemici in lumea musulmana din Orientul Mijlociu, Persepolis a ajuns si in Romania .

Trebuie sa stabilim de la inceput faptul ca Persepolis nu este un film de animatie sau nu este doar un film de animatie la care se astepta toata lumea. Este povestea autobiografica a realizatoarei iraniene de benzi desenate, Marjane Satrapi, personajul principal al filmului, o poveste despre maturizare si gasirea unei identitati intr-o lume confuza si macinata de un razboi inutil.

Filmului lui satrapi, care a lucrat cu Vincent Paronnaud atat la regie, cat si la scenariu, spune povestea lui Marjane (alintata de familie, Marji), o fetita rebela, fiica unei familii iraniene educate si moderne, care incearca sa inteleaga lumea in care este nevoita sa creasca, o lume marcata violent de totalitarism, cenzura, nenumarate abuzuri si executii aberante.

Tinerete cenzurata

Este 1979 si in Iran are loc Revolutia iraniana, prin care regimul sahului este inlaturat, toata lumea sperand la o democratie. Micuta Marjane, indrazneata si inteligenta, priveste cu ochi de copil evenimentele care se petrec in jurul ei, insa nu inceteaza sa-si puna intrebari despre noile reguli de la scoala, despre persoane care dispar in mod misterios, despre lucruri pe care nu mai are voie sa le faca. Pe masura ce creste, Marji isi da seama ca vechiul regim a fost inlocuit de unul mult mai rau, mai tiranic si mai represiv al fundamentalistilor islamici, care abunda de interdictii: de la valul pe care femeile de toate varstele sunt obligate sa-l poarte si pana la interzicerea muzicii straine, a filmelor, a alcoolului si a oricaror semne de decadenta capitalista.

Este o lume trista, moarta, neagra, in care pana si nuantele de gri sunt putine. Marjane se vede nevoita sa se maturizeze intr-o astfel de lume, insa firea rebela si inteligenta sa, o pun in pericol de cate ori deschide gura. Adolescenta Marji asculta pe ascuns Bee Gees si Manowar, cumparand casetele la negru, purtand adidasi vestici si insigne cu inscriptii interzise si refuzand sa accepte minciunile noii doctrine care i se inoculeaza in scoala.

Speriati de atitudinea fiicei lor, parintii lui Marjane se decid sa o trimita in “exil” la Viena pentru studii, unde cu siguranta va avea parte de o viata mai buna. Schimbarea se dovedeste la fel de dramatica si de dificila, pentru ca tanara Marjane se trezeste singura in mijlocul unei culturi diferite, plina de personaje dubioase cu idei subversive. Lantul dezamagirilor traite in Europa continua cu prima iubire, care nu este tocmai ce pare a fi, lansand-o pe Marjane mai confuza si deceptionata .

Profund marcata de experienta vestica, tanara Marji revine acasa, in Teheran, dar curand isi da seama ca, atat ea cat si tara natala au suferit schimbari majore, alterandu-i eroinei simtul apartenentei si al propriei identitati.

Persepolis nu este un desen animat obisnuit si cu siguranta, nu este pentru cei mici. Este un film amuzant, in ciuda subiectului spinos, in mare parte alb-negru, dar presarat pe alocuri cu nuante de gri si chiar rosu. Animatia nu este spectaculoasa, chiar dimpotriva, totusi este cat se poate de potrivita avand in vedere povestea. Scenariul insa, este excelent, inteligent construit, amuzant, chiar si cand detectam aciditatea din spatele replicilor sau situatiilor pline de umor, precum conversatiile protagonistei cu Marx sau cu Dumnezeu sau scena revenirii din profunda depresie cu care Marjane se intoarce din Europa.

Filmulul polemicilor fundamentaliste

Pelicula a fost interzisa in Iran, tara natala a realizatoarei Marjane Satrapi, dar a primit unda verde la vecinii din Liban, totusi nu fara emotii: considerat de clericii siiti, “o ofensa la adresa Iranului si a Islamului”, pelicula a fost initial interzisa, insa a primit acceptul de a fi proiectata, in urma unui val de proteste venit din partea artistilor si politicienilor din aceasta tara. Astfel, Persepolis va ajunge in salile de cinema din Beirut in vara acestui an.

NOTA: 8.5/10

Daca vrei sa afli inaintea tuturor ce se intampla in lumea filmului si la ce sa te astepti de la noile aparitii, aboneaza-te la Newsletterul de Cronici Cinema.acasa.ro

•