#jean claude van damme #jcvd #cronica #actiune #drama #film #_jcvd-2008

JCVD - Muschii din Bruxelles au obosit

Impuscaturi, gaturi taiate, cadavre zburand prin aer, capete in gura, pumni si picioare fara numar. Iata un inceput tipic pentru un film de actiune cu Jean-Claude Van Damme. Paradoxal, JCVD, cel mai recent film in care batausul bruxellez este cap de afis, contine  o singura scena de acest de gen.

Pelicula, o poveste cu o pronuntata tenta autobiografica, ne prezinta o bucatica din viata actorului belgian care de mai bine de 20 de ani este vedeta filmelor cu arte martiale de categorie B.

Ghinioane pe banda rulanta

Van Damme  a pierdut custodia fiicei sale in procesul cu fosta sa sotie. Contrar aparentelor de actor care are bani la discretie, actorul se afla intr-un impas financiar, neavand lichiditati cu care sa-si plateasca avocatul.

JCVD
Jean-Claude se intoarce in orasul sau natal, unde este recunoscut si solicitat pentru autografe si fotografii. Incercand sa efectueze o tranzactie bancara simpla de la oficiul postal din colt, se trezeste implicat intr-un jaf, fiind el insusi luat ostatic. Insa din afara situatia pare diametral opusa, politia considerandu-l pe actor rapitor si nu rapit. Desi ar fi putut sa-i snopeasca in bataie pe raufacatori si i-ar fi salvat ostatici in 2 timpi si 3 miscari ca-n filme, Van Damme  prefera sa stea de-o parte.

Secventele cu oficiul postal luat in primire de infractori si cu multimea din fata lui care empatizeaza cu banditii sunt parca rupte din “ Dog Day Afternoon ” al lui Sidney Lumet. Asemanarea cu pelicula lui Lumet nu se opreste aici.  Zinedine Soualem, unul dintre cei 3 banditi, se imbraca si are aceeasi tunsoare ca pesonajul interpretat de John Cazale in pelicula din 1974.

Regizorul-scenarist Mabrouk El Mechri ar fi putut opta lejer pentru reteta clasica in care binele invinge raul si toata lumea traia fericita pana la adanci batraneti. Cineastul francez cu origini algeriene a preferat calea mai putin facila, incercand sa sape adanc si sa scoata la iveala lucruri mult mai importante decat o simpla poveste cu hoti si vardisti.

JCVD
Desi in scenariul initial, Van Damme aparea mai degraba pe post de pacalici , El Mechri a rescris intreg scenariul, fiind nevoit sa semneze si regia filmului.

JCVD al lui El Mechri incepe cu un cliseu clasic din filmele de actiune, insa povestea merge intr-un registru total opus in care drama se impleteste cu elemente imprumutate din comedie.

Un “looser” de Bruxelles

Cu siguranta scena cu cea mai puternica incarcatura emotionala este cea in care Jean-Claude Van Damme isi pune sufletul pe tava. Confesiunea sa de 6 minute in fata aparatului de filmat este un exercitiu de sinceritate in care actorul nu ezita sa-si dezvaluie frustrarile, temerile, slabiciunile. Este povestea sincera a unui karatist, initial mic si pricajit, care si-a dorit sa faca si actorie (daca se poate numi actorie sa imparti picioare cu nemiluita in jurul tau si sa rostesti cateva replici banale).

Van Damme - omul

JCVD
Sarmant, dezarmant de sincer si extrem de uman.  Asta este adevaratul Van Damme din filmul lui El Mechri. Un Van Damme cu cearcane, cu viata sentimentala pe butuci, cu sanatatea macinata de droguri, cu probleme financiare si profesionale. Un Van Damme care a pierdut rolul principal dintr-un film, din cauza lui Steven Seagal (explicatia este una hilara: Seagal urma sa-si tunda celebra codita de dragul acelui film). Un Van Damme care s-a saturat sa fie distribuit in filme de actiune (“E o tampenie sa omori oameni! Sunt atat de de frumosi!”, marturiseste el).

JCVD este strigatul unui actor care vrea sa-si depaseasca conditia de caftitor-vedeta din filmele low budget. Pentru prima oara Van Damme primeste o partitura care ii pune in valoare latura sa non-combativa. Van Damme este sensibil, sufera, plange, e deprimat. Intr-un cuvant este un om cu probleme. Daca esti dispus sa vezi si sa accepti un altfel de Van Damme, iti recomand sa mergi la cinema si sa vezi JCVD.

In schimb, daca nu ai chef de chestii prea profunde si vrei doar sa te relaxezi urmarind ceva cu pumni, impuscaturi si explozii, ar fi de preferat sa te opresti la primul centru de inchiriat DVD-uri si sa nu te rusinezi in a cere “Bloodsport “, “Kickboxer”, “Double Impact” sau  “Universal Soldier”.

•
  •