#_inkheart-2008 #cronica #andy serkis #aventura #fantastic #film #brendan fraser #inkheart

Inkheart - alt bestseller transformat intr-un film fara viitor

Din momentul in care franciza Harry Potter a inceput sa domine box office-urile de pe intreg globul, studiourile au inceput sa rasfoiasca toate cartile fantastice pentru copii, in speranta ca vor gasi ceva care sa o depaseasca sau cel putin sa o egaleze. Cu efectele speciale din ziua de astazi, care ii ofera posibilitatea oracarui regizor sa creeze ceva fascinant, piata cinematografica a fost inundata de incercari.

Din pacate, putine filme au fost aproape de a trai experienta Harry Potter. Chiar si promitatoarea serie Cronicile din Narnia a fost zguduita vara trecuta in box office, lasand celelate carti, care urmeaza a fi adaptate, sub semnul intrebarii. Alte incercari, ca Eragon, Seeker: The Dark Is Rising, The Golden Compass sau Stardust, au fost destul de mediocre.

Un "silvertongue" te poate baga in Capra cu trei iezi

Inkheart este ultimul film creat dupa un bestseller. Romanul fantastic, din care a fost inspirat, este scris de Cornelia Funke si este prima carte din trilogia Inkworld. Povestea este grozava in concept, dar filmul nu ofera nimic din ceea ce promite trailerul.

Filmul spune povestea lui Meggie (Eliza Bennett), o fetita de 12 ani, si a tatalui sau Mo (Brendan Fraser), care calatoresc in toata lumea, cautand carti foarte rare. Fata nu stie ca tatal ei are puterea magica de a da viata personajele din povesti prin simplul fapt ca citeste cu voce tare.

Cand Mo descopera o copie a unei carti pe care o cauta de foarte multa vreme, este descoperit imediat de Dustfinger (Paul Bettany), unul dintre personajele pe care le-a adus la viata cu ani in urma. Mo si fiica lui incearca sa se ascunda intr-un loc sigur, de unde o pot aduce pe mama lui Meggie inapoi dintr-o carte, in care a fost prinsa atunci cand Dustfingers a fost scos. Oricum, Dustfingers este atat de disperat sa se intoarca in carte incat il alerteaza pe unul dintre raii basmelor de descoperirea lui Mo.

Nici Gollum nu gaseste ceva pretios aici

Cu exceptia lui Andy Serkis (care cu ajutorul efectelor speciale l-a interpretat pe Gollum in trilogia Stapanul Inelelor ) in rolul unui raufacator cu aspiratii de zeu, niciun actor din Inkheart nu si-a dat toata silinta pentru pelicula. Brendan Fraser, pe care te mai poti baza din cand in cand, parea pierdut in spatiu, in timp ce Paul Bettany, in rolul jongler-ului cu focul Dustfingers, transforma personajul intr-un smiorcait. Rareori se intampla sa vedem o performanta proasta din partea actritei Helen Mirren, castigatoare a premiului Oscar pentru rolul din filmul The Queen, dar chiar si ea tremura in rolul matusii irascibile, nereusind sa ofere personajului acel strat de umor pe care intentioneaza sa-l aiba.

Nu stiu cum este cartea, dar sunt sigur ca lucrurile stau mai bine in pagina. Ma asteptam la un film fantastic, cu multe scene din lumea fantastica a cartilor, dar am fost tras inapoi intr-un scenariu despre discutii, fuga si rapiri. Singura legatura cu lumea fantastica literara este exprimata prin prezentarea catorva creaturi ( maimute zburatoare, unicorni, capcauni, minotauri si catelusul Toto din Vrajitorul din Oz ) intemnitate. Atunci cand elementele fantastice sunt eliberate, deja este prea tarziu ca sa mai faca vreo diferenta.

Filmul este lipsit de surprize, ceea ce indeamna ca scenariul nu este altfel decat previzibil. In cele din urma, atunci cand personajele principale gasesc o modaliate de a lupta impotriva raului, solutia gasita pare atat de evidenta incat nu-mi pot imagina pe cineva care sa nu-si fi dat seama din timp.

Inkheart  este un film amortit de la inceput pana la sfarsit. Atunci cand ai impresia ca magia incepe sa-si faca efectul, incepi sa te infrunti cu conversatii lumesti si personaje nerealiste. Cu siguranta ca iti poti duce copilul, fratiorul, nepotelul la acest film, dar nici el nu o sa fie prea impresionat. Pana o sa ajunga sa vada maimuta zburatoare si minotaurul o sa se plictiseasca teribil, iar de tine nu mai vorbesc.

Trailer Inkheart

Daca vrei sa afli inaintea tuturor ce se intampla in lumea filmului si la ce sa te astepti de la noile aparitii, aboneaza-te la Newsletterul de Cronici Cinema.acasa.ro

•