Nicolas Cage, cu o grimasa sictirita infipta pe fata si adus de spate intocmai cocosatului de la Notre-Dame, se uita cu ochi mari si nedumeriti la doua iguane care fac plaja la bec sub nasul unor politisti preocupati sa umfle niste criminali traficanti de droguri.

Evident, nu ati inteles despre ce este vorba, si, chiar si cand veti vedea filmul, scena descrisa mai sus va va lua prin surprindere, fiind introdusa in peisaj la fel de brusc ca si crocodilul facut una cu soseaua. Bad Lieutenant: Port of Call New Orleans nu este un film despre fauna zoologica a sudului american, ci despre o alta fauna, chiar mai putin familiara: cea a traficantilor de droguri, a politistilor corupti, a prostituatelor batute de clienti si a crimelor din cartierele imigrantilor ilegali.

Remake cu accente comice

bad lieutenantWerner Herzog si-a asumat, in mod neobisnuit, remake-ul unui film-cult din 1992, Bad Lieutenant al lui Abel Ferrara, punandu-si in cap presa si, bineinteles, pe regizorul american oripilat de noul proiect.

Daca intunecatul Bad Lieutenant (1992) urmarea spirala descendenta pe care aluneca un politist newyorkez corupt, filmul lui Werner Herzog, mutat in New Orleans-ul post-Katrina, se concentreaza pe fix acelasi personaj interpretat in aceasta varianta de Nicolas Cage, dar intr-o atmosfera ceva mai putin apasatoare, unoeri chiar macabru de comica.

Locotenentul Terence McDonagh (Nicolas Cage) are o cariera exemplara in politie, dar totul se intoarce la 180 de grade cand se arunca intr-o celula inundata de apele umflate de uragan pentru a salva un detinut uitat in haosul care a urmat catastrofei. Gestul este pe cat de eroic, pe atat de prostesc, McDonagh alegandu-se cu o durere si deformare permanenta a coloanei.

Cand durerea devine de nesuportat si sedativele prescrise de doctor, desi extrem de puternice, nu-si mai fac efectul, politistul recurge la canabis, cocaina, heroina sau un cocktail din toate (substrase chiar din camera cu narcotice confiscate de la sediul politiei) pentru a scapa de durere.

Pus in fruntea unei anchete care investigheaza o crima asupra a cinci imigranti senegalezi ilegali, McDonagh pierde treptat fraiele cazului si se abandoneaza tot mai mult drogurilor pe care le imparte darnic cu iubita sa prostituata, Frankie (Eva Mendes). Asa ca ajunge, in loc sa-l caute pe criminalul mafiot Big Fate (Xzibit), sa-si exorcizeze proprii demoni tragand la greu pe nas. Degradarea si dezumanizarea personajului se adanceste cu fiecare cadru si atinge uneori culmi greu de privit (scena in care forteaza o tanara sa faca sex cu el in timp ce-i tine iubitul sub amenintarea armei, bad lieutenantobligandu-l sa priveasca “actiunea”).

Dupa ce isi pierde martorul cheie al investigatiei si este amenintat de agentul sau de pariuri sportive mult prea rabdator cu datoriile lui, politistul se avanta cu capul inainte in afaceri ilegale cu Big Fate, traficantul de droguri criminal pe care ar trebui sa-l aresteze. Si cum o problema nu vine niciodata singura, McDonagh trebuie sa medieze si conflictele domestice dintre tatal sau alcoolic (si el fost politist exemplar) si mai tanara sotie a acestuia (unele personaje sunt cliseistice), dependenta de bere, dar si sa o tina pe Frankie departe de un client bataus si rau platnic .

“Shoot’im again, his soul is still dancing”

Este lesne de inteles ca cercul problemelor se mareste pana cand ai impresia ca soarta protagonistului este pecetluita. Dar tocmai atunci Herzog, care empatizeaza cu personajul sau in mod neobisnuit (comicizandu-i parca accesele de paranoia si halucinatiile date de consumul de narcotice), salveaza situatia in mod imprevizibil , dar in rezonanta completa cu maniera in care-si trateaza eroul sau, mai bine zis, anti-eroul, pe tot parcursul filmului.

Cei care cauta actiune in Bad Lieutenant: Port of Call New Orleans vor fi dezamagiti, caci nu aceasta e intentia regizorului. Pelicula este o drama politista mai aparte, cu multe  elemente de film noir chiar si cand isi muta focusul de pe investigatia criminala pe procesul, mult mai interesant, de auto-distrugerea halucinanta a protagonistului.

bad lieutenantEste remarcabil cum Herzog, cunoscut si apreciat mai mult pentru stilul de documentarist, poate crea scene de un umor bizar de macabru: halucinatiile cu iguanele de care vorbeam la inceput, vederea crocodililor pe autostrada, intimidarile practicate asupra a doua babe speriate si senile (de departe cele mai amuzante din film) sau impuscarea unui ...suflet diavolesc care continua sa danseze breakdance dupa ce corpul a fost serios gaurit.

Nicolas Cage face pentru prima oara dupa multi ani de filme comerciale primul rol cu adevarat serios, studiat metodic si redat inspaimantor de realist. De la expresia fetei si pana la umarul ridicat si mersul sleampat in costumul usor prea mare si pistolul infipt politieneste la brau, Cage compune un joc actoricesc de care cred ca nimeni nu-l mai credea capabil.

Nici Eva Mendes nu este de ignorat in rolul iubitei prostituate, drogata si atat de absenta, incat unoeri pare de-a dreptul ingenua. Pacat totusi, de Val Kilmer, insuficient exploatat in rolul unui politist si mai abject si mai corupt decat McDonagh.
Bad Lieutenant: Port of Call New Orleans este un film de vazut, dar la cele peste doua ore pare cam incet la capitolul actiune si poate plictisi usor pe cei care nu sunt familiari cu stilul lui Herzog.

Urmareste trailerul filmului Bad Lieutenant: Port of Call New Orleans:


  •   2009-10-29
  •  
  •   comentarii

Articol scris de

R.D.

Vezi toate articolele

Articole din cinema

Sfatul expertului

Expertul Acasa.ro, Carmen Neacsu: Istoria democratizarii ciocolatei

Expertul Acasa.ro, Carmen Neacsu

Pune o intrebare

Top

Cauta-ti perechea

Sfatul expertului

Acest site foloseste cookies. Continuarea navigarii implica acceptarea lor. Afla mai multe detalii