Filme

#_300-eroii-de-la-termopile-2006

300 asmute Iranul impotriva Americii

Pelicula 300 – Eroii de la Termopile, realizata de foarte tanarul Zack Snyder, agita spiritele si asa subrezite de evenimentele politice.

Inspirat din romanul grafic al lui Frank Miller, autorul lui "Sin City", "300" a ajuns un film-cult probabil inainte de a avea premiera americana, pe 9 martie. (23 martie in Romania)

Romanul grafic al lui Miller, inspirat, la randul lui, din filmul "The 300 Spartans" (1962), avea deja milioane de fani.

Dar, in momentul in care Warner Bros a iesit pe piata cu un film de 60 milioane de dolari, autoritatile irani---ene, oricum sceptice la adresa Occidentului si a americanilor, s-au simtit obligate sa-si scuture blana. In aceasta luna, imediat dupa premiera americana a filmului despre batalia de la termopile dintre spartanii condusi de Leonidas si persii lui Xerses, consilierul cultural al presedintelui Mahmoud Ahmadinejad, Javad Shamaqdari, a spus ca Hollywoodul a facut istorie din realizarea unor filme antiiraniene, continuand: "Dupa Revolutia islamica din Iran, Hollywoodul si autoritatile culturale americane au inceput sa studieze cum sa atace cultura iraniana. Cu siguranta, acest film este rodul acestor cautari".

Filmul e interzis la noi copiilor sub 15 ani

Warner Bros si Zack Snyder n-au simtit nevoia de a se apara in fata acestui atac. Oricum, filmul lor a spart box-office-ul inca din primul week-end, cu 70 de milioane de dolari incasari, desi ratingul, "R", era restrictiv. Astfel, filmul inchide triada superproductiilor cu rating "R", venind pe locul trei in topul lansarilor productiilor "R", dupa "Matrix Reloaded" si "Passions of Christ". Filmul intra pe ecranele romanesti in aceasta vineri, comisia de rating a CNC-ului interzicandu-l copiilor sub 15 ani. In Statele Unite el a fost lansat in 3.103 cinematografe, cu 850 mai putine decat "Ice Age – The Meltdown", preciza CNN pe 12 martie, comparand succesul de box-office al filmului lui Snyder cu desenul animat care batea box-office-ul anul trecut in aceeasi luna.

Ce-i drept e drept, secventele violente abunda in film. Sangele curge ca vinul ("Lacrima lui Ovidiu" mai exact, gratie procesului de desaturare a imaginii), bratele sunt taiate ca ramurile uscate, iar capetele cad ca la papusile stricate. Dar, de la un moment dat incolo, pentru ca intreg filmul e un grandios spectacol kitsch, aproape ca nu te mai impresioneaza.

O capodopera a testosteronului

"300" a avut premiera europeana in cadrul Festivalului de la Berlin, determinandu-l pe un critic sa scrie intr-una din revistele cu aparitie speciala pe durata festivalului ca, dincolo de realizarile tehnice incontestabile, povestea bataliei de la Termopile din anul 480 i.C. pare mai degraba un film-cult pentru publicul gay. Intr-adevar, toti cei 300 de spartani, dar si restul actorilor sunt "exemplare de colectie". Filmul exulta astfel nu doar tehnica, dar in egala masura virilitatea si frumusetea masculina.

Iar actorii si figurantii au avut ce munci! Antrenamentele au inceput cu opt saptamani inaintea filmarilor, dar s-au repetat si pe durata productiei. Fiecare barbat a fost trecut pe un regim alimentar special. Cei care aveau de dat jos din greutate au consumat branza de vaci si suc de grepfrut, dar absolut toti au avut un desert consistent constand in pregatire fizica, inclusiv arte martiale.

Alegerea actorilor Richard Butler si Rodrigo Santoro in cele doua roluri principale nu a fost intamplatoare, iar cine nu se astepta ca Dominic West sa aiba si bicepsi, ei bine, sa vada filmul! Un critic american cunoscut, James Berardinelli, numeste filmul "o capodopera a imaginii, stilului si testosteronului", desi accepta ca personajelor le lipseste a treia dimensiune.

Filmul viitorului poate ca nu va mai necesita actori

"300" este, in alta ordine de idei, dincolo de virilitate, de violenta si de entertainment, un film care te sperie. Ca si "Sin City" ori " Sky Captain and the World of Tomorrow ", este realizat prin procedeul "blue screen", ceea ce presupune ca actorii isi spun replicile in fata unui ecran pe care ulterior, prin intermediul computerului, se construieste decorul. Zack Snyder chiar spunea intr-un interviu ca actorii au avut oarece probleme orientandu-se "pe neve".

Drumul spartanilor prin Grecia n-a avut astfel nevoie decat de trei platouri de filmare , atat de abstracte incat puteau fi folosite pentru mai multe secvente doar schimband unghiul de filmare sau adaugand cateva elemente. In cazul lui "300" s-a folosit si un procedeu nou, numit "the crush", care presupune ca in postproductie fiecare imagine sa fie refacuta prin modificarea saturatiei culorii. Motivul pentru care "300" te sperie e tocmai ca te face sa te gandesti ca, la cat de performanta a ajuns tehnica astazi, in curand n-o sa mai fie nevoie nici de actori pentru a face un film. E suficient un calculator.

"300 - Eroii de la Termopile", titlul sub care intra filmul la noi, chiar lipsit de vreo calitate care sa-l recomande pentru festivaluri (el a fost prezentat la Berlin din ratiuni publicitare si pentru ca era produs de un mare studio), pune totusi un jalon in istoria cinematografiei, asa cum a facut-o "Matrix"-ul fratilor Wachowski in 1999. De acum incolo, filmele se vor face, vrem-nu vrem, altfel.

Urmareste Acasa.ro pe Facebook! Comenteaza si vezi in fluxul tau de noutati de pe Facebook cele mai noi si interesante articole de pe Acasa.ro.

  •  
  •  

Articol scris de

Vezi toate articolele

Articole din cinema

Cauta-ti perechea